Smartphone in het verkeer

Vijf schadeapps beoordeeld

In een commercial met een knipoog naar ‘de paarse krokodil en eend’ schetst Ohra het beeld dat het invullen van het Europees schadeformulier omslachtig is. Volgens de verzekeraar kun je een schade beter melden via zijn app, aangezien de meeste automobilisten een smartphone bij de hand hebben. Dat mag zo zijn, maar de gegevens invoeren in een schadeapp blijkt vaak net zo tijdrovend. Om over het vastlopen van enkele apps nog maar te zwijgen.

TEKST MIRIAM BAUWER


Het Verbond van Verzekeraars wil het Europees schadeformulier op den duur afschaffen. Schadeapps moeten dan het papieren formulier definitief vervangen.

Er bestaan al verschillende verkeersschadeapps. Hoog tijd dus om die eens uit te proberen, want als het Verbond van Verzekeraars zijn plan doorzet, moet een app op zijn minst goed werken. Ook zou het fijn zijn als het melden van de schade via een app gemakkelijker en sneller gaat.


De Geldgids heeft vijf verkeersschadeapps onder de loep genomen die ‘iedereen’ kan gebruiken. Er bestaan namelijk ook apps die alleen bedoeld zijn voor klanten van een bepaalde verzekeraar. De app van Ohra is daar een voorbeeld van. Deze app blijkt overigens hetzelfde te zijn als de schadeapp van het Verbond van Verzekeraars, maar dan verpakt in een Ohra-jasje. De app van het Verbond van Verzekeraars hebben wij uitgeprobeerd en bleek, ironisch genoeg, zelf vol met 'paarse krokodillen' te zitten.


Het Verbond van Verzekeraars geeft toe dat nog niet alle verzekeraars goed met de schadeapps overweg kunnen. Woordvoerder Rudi Buis: ‘Het komt weleens voor dat een verzekeraar na het invullen van de app nog om het papieren schadeformulier vraagt. Dit is niet de bedoeling, maar het komt doordat schadebehandelaars soms nog niet geheel op de hoogte zijn van de digitale ontwikkelingen.’

CONCLUSIE

Drie van de vijf apps zijn (vrij) gebruiksvriendelijk. Toch moet je vaak nog dezelfde gegevens invullen als op het papieren schadeformulier. Het is dus maar de vraag in hoeverre een app tijdswinst oplevert. Ook moet de tegenpartij soms een eigen mobiele telefoon bij zich hebben.


Een app is wel fijn voor consumenten die geen papieren schadeformulier en/of pen bij zich hebben, of moeite hebben om netjes – in blokletters – te schrijven. Bovendien zijn enkele apps in meerdere talen beschikbaar, wat handig kan zijn als je bijvoorbeeld in het buitenland een botsing krijgt. Bijzonder gegeven is overigens dat de Belgische brancheorganisatie voor verzekeraars er beduidend beter in is geslaagd een gebruiksvriendelijke schadeapp te maken dan de Nederlandse, het Verbond van Verzekeraars.

We hebben onderstaande apps uitgeprobeerd op een Samsung Galaxy A3 (2016) met besturingssysteem Android 7.0

STANDPUNT GELDGIDS

Het is vreemd dat digitale producten, zoals schadeapps, worden gelanceerd terwijl ze nog in ontwikkeling zijn. Het zijn dan eigenlijk geen volwaardige producten. Dat geldt met name voor de app MobielSchadeMelden van het Verbond van Verzekeraars. Die app werkt niet goed. Hij is prematuur op de markt gebracht, en zeven jaar na de introductie nog altijd onvolgroeid. Als je na een ongeluk de app invult, is de kans groot dat hij vastloopt. Juist in zo’n stresssituatie is dat heel vervelend. Bovendien kun je halverwege het invulproces erachter komen dat je verzekeraar de app niet accepteert. Dan moet je alsnog het papieren formulier invullen. Gebruik dan liever het Europees schadeformulier, met de app als hulpmiddel om snel toegang te krijgen tot de verzekeringsgegevens. Die krijg je na het invullen van het kenteken overigens alleen bij MobielSchadeMelden, en niet bij de andere vier apps.


Wij vinden ook dat consumenten moeten kunnen kiezen tussen het papieren formulier en de app, want niet iedereen is even handig met de smartphone. Bovendien kan de batterij leeg en de SD-kaart vol zijn.

Bekijk het filmpje voor een indruk van de app van het Verbond van Verzekeraars