3 Consumentenbond luidt noodklok over zorgstelsel
De belangen en rechten van consumenten in de zorg worden stelselmatig met voeten getreden. De informatievoorziening over de inhoud van zorgverzekeringen is onder de maat en de solidariteit wordt ondermijnd. Daarnaast wordt er nauwelijks gestuurd op kwaliteit van de zorgaanbieders. Dat schreef de Consumentenbond in een brief aan toenmalig minister Kuipers van VWS.
Consumenten moeten over voldoende informatie beschikken om een goede keuze te kunnen maken tussen zorgverzekeringen. Dit is een belangrijk uitgangspunt van de Zorgverzekeringswet. Maar in het overstapseizoen is elk jaar weer onduidelijk welke zorgverleners een contract hebben met een zorgverzekeraar en welke voorwaarden van toepassing zijn. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Dit is ons al jaren een doorn in het oog, want als consument tast je volledig in het duister. De toezichthouder, de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), is het met ons eens dat dit echt niet kan. Maar diezelfde NZa slaagt er kennelijk niet in om voldoende te handhaven.’
De onduidelijkheid is des te erger doordat er steeds minder restitutiepolissen zijn, waarmee consumenten zonder bijbetaling naar de zorgaanbieder van hun keuze kunnen. De meeste polissen zijn naturapolissen, waarbij consumenten zijn aangewezen op zorgverleners die door hun zorgverzekeraar zijn gecontracteerd. Molenaar: ‘Maar dan is het dus wel essentieel dat je weet met wie de verzekeraar een contract heeft.'
De Consumentenbond constateert daarnaast dat zorgverzekeraars nauwelijks invulling geven aan hun wettelijke plicht om de kwaliteit van de zorg te verbeteren. Molenaar: ‘Het selecteren van zorgaanbieders is vooral gericht op kosten en niet of nauwelijks op kwaliteit. Dat dupeert met name mensen met een kleine beurs en kwetsbare consumenten en is in strijd met het fundament van de Zorgverzekeringswet: de solidariteit. Net als het feit dat zorgverzekeraars zich bij de werving van klanten systematisch op gezondere consumenten richten, omdat die financieel aantrekkelijker zijn. Terwijl er een verbod is op risicoselectie. Ook dit wordt in de praktijk gedoogd.’
De Consumentenbond trok in 2022 ook al aan de bel. Daarna volgden gesprekken met het ministerie van VWS en de NZa. Molenaar: ‘Consumenten zijn beter geïnformeerd bij het kopen van een stofzuiger dan bij het afsluiten van een zorgverzekering. We signaleren dit al jaren, zonder dat die signalen leiden tot een merkbaar resultaat.’
Dit zijn de zes punten waaraan volgens ons een goede zorgverzekering moet voldoen:
- Je weet bij welke zorgverleners je je kunt laten behandelen en of je moet (bij)betalen voor de behandeling.
- Je weet of er beperkende afspraken met je zorgverlener zijn gemaakt waardoor je mogelijk langer moet wachten op een behandeling.
- Je krijgt eerlijke informatie over de kwaliteit van zorgverleners en hun behandelingen, zodat je goed kunt vergelijken welke zorgverlener je het beste kan behandelen.
- Je weet hoeveel behandelingen de zorgverlener je mag geven en of hier een maximum aan zit.
- Je weet welke geneesmiddelen je mag gebruiken en of je hier vrije keuze in hebt.
- Je kunt naar de zorgverlener van je keuze. En als je moet bijbetalen, is het bedrag afgestemd op je financiële situatie.